Pojmem písmolijectví nazýváme „souhrn postupů při sériové výrobě tiskových písmen, číslic, značek a netisknoucích písmových výplňků. … Podstata technologie spočívala v logickém propojení písmařských, písmoryteckých, kovolijeckých a písmolijeckých operací, pomocí nichž byl vyroben opakovatelně použitelný sazebný materiál.“(1). Písmolijectví mohlo vzniknout pouze díky Gutenbergově objevu technologie pohyblivých písmen (liter) v rámci sazby.
Tyto pohyblivé litery byly vyráběny v několika krocích. Nejprve musela být navržena grafická podoba písma. Následně písmorytec negativně vyřezal pro každé písmeno raznici, tzv. patrici. Ta byla vtlačena do měkkého kovu, čímž vznikla tzv. matrice s pozitivním obrazem litery. Poté se již mohlo přejít k samotnému multiplikačnímu procesu, během kterého byla v ručním licím strojku pomocí matriční formy odlévána tisková písmena s negativně obráceným obrazem z lehce tavitelného kovu. Zajímavostí je, že tento proces byl významně zdokonalen až v průběhu 19. století. Zpočátku si každá tiskárna vytvářela vlastní matrice, ale již ke konci 15. století získávají matriční formy zbožní charakter, vydávají se jejich vzorníkové katalogy, tiskárny si kupují matrice dle potřeby a písmolijectví se jako řemeslo víceméně osamostatňuje, až se nakonec zcela osamostatní v průběhu 16. století.
Tiskové písmeno, jinak také nazývané typ, je malý hranol z lehce tavitelného kovu, na jehož „horní“ ploše nazývané hlava se nachází vyvýšený negativní obraz písmene neboli písmový řez. Na něj byla zpravidla koženými tampony nanášena barva, která se po mechanickém přitlačení kompletní sazby v knihtiskařském lisu otiskla na psací látku. Zbytek hranolu se nazývá noha a hlavě protilehlá část pata. Písmová výška neboli vzdálenost od tisknoucí plochy k patě bývala nejednotná, neboť se odvíjela od individuálního způsobu vyhotovení ručního licího strojku. Pokusy o její sjednocení proběhly sice již v 18. století, ale definitivně se to povedlo až na samém konci 19. století. Nejednotnost však panovala i u tzv. písmové kuželky, což je v zásadě výška písmového obrazu. Konečné sjednocení přineslo, stejně jako u písmové výšky, až přijetí „německo-francouzského“ systému roku 1898. Kromě písmen však mohly být na typu vyvedeny i číslice, interpunkční znaménka či jiné znaky, které mohly být součástí textu. Zároveň existovaly a i tzv. výplňky, které měly nižší výšku, a tím pádem se neotiskly. Bylo jich však zapotřebí vzhledem k užívané technologii ruční sazby.
Petr VOIT, Encyklopedie knihy. Starší knihtisk a příbuzné obory mezi polovinou 15. a počátkem 19. století, Praha 2006.
Kamil BOLDAN, Počátek českého knihtisku, Praha 2018.
Mirjam BOHATCOVÁ, Česká kniha v proměnách staletí, Praha 1990.
Ivan HLAVÁČEK – Jaroslav KAŠPAR– Rostislav NOVÝ, Vademecum pomocných věd historických, Jinočany, 2002.
Zdeněk TOBOLKA, Kniha. Její vznik, vývoj a rozvoj, Praha 1949.
Petr VOIT, Nauka o starých tiscích, Praha 2007, dostupné online (https://sites.ff.cuni.cz/uisk/wp-content/uploads/sites/62/2016/01/Nauka-o-starých-tiscích_Voit.pdf), [citováno k 7. 4. 2020].
Odkaz na Encyklopedieknihy.cz - Kategorie: Písmolijectví
Odkaz na Encyklopedieknihy.cz - Tiskové písmeno
„Sestavování jednotlivých tiskových písmen, netisknoucích písmových výplňků a štočků do tiskové formy nazýváme sazbou“(1). Jelikož již rukopisy si v zásadě držely sazbu (angl. a fr. composition, něm. Satz) na vysoké úrovni, byly tyto principy přeneseny i do tištěných knih již v počátku. Jedná se zejména o tyto faktory:
Kromě těchto zásad bylo potřeba držet se formálních a estetických požadavků na text. Sazeč proto býval většinou univerzitně vzdělaný, neboť musel znát jazyky, zpočátku zejména latinu. Bylo zapotřebí také užívat různé typy písmen k různým účelům. Rozlišovalo se tedy tzv. písmo vyznačovací, jež se používalo pro nadpisy či jinak zvýrazněné části textu, a tzv. písmo chlebové neboli textové, kterým byl vyveden běžný text. Zvláštními případy sazeb jsou pak sazby figurální, které napodobovaly různé tvary (např.: kříž či kalich), a sazby akcidenční, jež využívaly různých atraktivních velikostí a sklonů písma.
Procesem sazby je v tomto případě myšlena ruční sazba uplatňovaná od počátku knihtisku až do modernizace knihtiskařského procesu v 19. století, která využívala techniku tisku z výšky. Sazeč musel nejprve vložit jednotlivá tisková písmena, číslice, znaky a výplňky do tzv. sázítka. Jednalo se o zpola otevřený kovový (zprvu dřevěný) žlábek, který měl jeden konec pohyblivý, čímž se regulovala délka řádku dle formátu či jiné potřeby. Zpočátku mělo sázítko jeden řádek, postupně však jejich počet narostl až na 10 (více by bylo pro sazečovu ruku příliš těžké). Jednotlivá tisková písmena byla roztříděna v přihrádkách sazečské kasy neboli písmovnice, přičemž ta nejvíce používaná byla vpravo. Ke kase se připevňoval držák pro textovou předlohu (tenakl) s tzv. divizorem, jenž se posouval v závislosti na tom, jaký řádek se zrovna „sázel“.
Sázítka se následně vkládala do tzv. sazebnice, která ve výsledné podobě představovala zrcadlo sazby. Její velikost se odvíjela podle požadovaného formátu výsledné knihy či jiné tiskoviny. Do sazebnice mohly být poté doplněny ještě štočky iniciál, ilustrací či různých dekorů. Pokud měl být obrazový doprovod textu vytvořen odděleně pomocí tisku z hloubky, byla tato místa vysázena netisknoucími výplňky. Nakonec byla sazebnice zpravidla opatřena evidenčním aparátem (tj. např.: záhlaví, texty pod čarou, marginálie, číslování stran, archová signatura, kustod či norma). Vysázená stránka (později se tiskly už dvě stránky najednou) se načernila koženými tampony, po stranách se omotala provázkem, upevnila se do kovového rámu tiskové formy a byla položena na tiskovou desku knihtiskařského lisu. Bylo-li dosaženo potřebného počtu výtisků, byla sazba rozebrána. Jednotlivá tisková písmena byla vyčištěna louhem a roztříděna do přihrádek sazečské kasy.
Petr VOIT, Encyklopedie knihy. Starší knihtisk a příbuzné obory mezi polovinou 15. a počátkem 19. století, Praha 2006.
Kamil BOLDAN, Počátek českého knihtisku, Praha 2018.
Mirjam BOHATCOVÁ, Česká kniha v proměnách staletí, Praha 1990.
Ivan HLAVÁČEK – Jaroslav KAŠPAR– Rostislav NOVÝ, Vademecum pomocných věd historických, Jinočany, 2002.
Zdeněk TOBOLKA, Kniha. Její vznik, vývoj a rozvoj, Praha 1949.
Petr VOIT, Nauka o starých tiscích, Praha 2007, dostupné online (https://sites.ff.cuni.cz/uisk/wp-content/uploads/sites/62/2016/01/Nauka-o-starých-tiscích_Voit.pdf), [citováno k 7. 4. 2020].
Odkaz na Encyklopedieknihy.cz - Kategorie: Technologie sazby
Knihtiskařský lis tisknul tzv. z výšky a vznikl pravděpodobně úpravou lisu papírenského. První adaptace pro knihtiskařské řemeslo proběhla nejspíše již před samotným Gutenbergovým vynálezem mechanismu pohyblivých liter. Byla totiž zapotřebí při výrobě blokových knih pomocí otisků dřevořezů. Jelikož zde působila plocha na plochu, mohl být papír potištěn oboustranně (opistograficky). Na rozdíl od dříve aplikovaného ručního tření papíru, které příliš poškodilo jeho nepotištěnou stranu a oboustranný tisk tak nebyl možný (jednalo se tedy o tzv. anopistografický tisk). Kromě konstrukce, vyhovovala navíc i velikost tiskové plochy upraveného lisu tiskařským potřebám, neboť se potiskovaly právě produkty papíren. Johannes Gutenberg následně musel takovýto lis již jen upravit pro potřeby své nově vyvinuté tiskové formy.
Lis měl dvě horizontální břevna (horní a dolní), jež byla po stranách uchycena do horizontálních stojanových sloupů. „Horním břevnem lisu procházelo kolmo šroubové vřeteno, do něhož byla zasazena páka (bidlo). K dolní části vřetene byla upevněna tlaková deska, týgl (z něm. der Tiegel)“(1). Na dolním břevně byl usazen stolek, který byl vpředu i vzadu navíc podepřen. Na stolek se kladla tisková deska (něm. Schließstein neboli fundament) z kamene či kovu, která se podsypávala pilinami a sloužila jako podklad pro tiskovou formu. Aby se na tiskovou formu lépe nanášela barva, dala se patrně již od 15. století tisková deska vysunovat. Na ni se následně přiložil poklop s nasazeným papírem, tisková deska se přesunula pod tlakovou desku, pomocí vřetene se tlaková partie snížila a působením tlaku došlo k otisku barvy. Papír bylo nutné ještě předtím navlhčit, aby lépe přijímal barvu a neopotřebovával tiskovou formu. Ten byl po otištění vyňat z poklopu a pověšen na šňůru, kde schnul, aby mohl být potištěn i z druhé strany. Tisková forma byla znovu načerněna, vložil se nový papír a celý proces se mohl opakovat. Tisková barva byla vytvářena z fermeže, sazí a příměsi bílku a moči. Výsledná směs byla viskózní, takže z formy nestékala a navíc se ani papírem nepropíjela, takže bylo možné jej potisknout z obou stran. Používán byl tzv. knihtiskařský papír, jenž se od běžného psacího papíru lišil zejména tím, že nebyl klížen a před samotným potištěním musel navlhčit. Díky tomu lépe přijímal tiskařskou barvu.
K obsluze lisu bylo zapotřebí nejméně dvou pracovníků, ideálně pak tří. První, tzv. ballenmeister, pečlivě nanášel barvu na tiskovou formu pomocí dvou kožených tamponů neboli balíků (z něm. Ballen). Druhý, tzv. preissmeister, citlivě zatahal za bidlo tak, aby se tlaková deska snížila a barva se na papír otiskla rovnoměrně. Třetí pracovník, pomocník-nakladač, nasazoval arch papíru na poklop a zasouval tiskovou desku i s formou pod tlakovou desku. V případě, že pracovníci byly pouze dva, vykonával tuto činnost preissmeister.
„Gutenbergem navržená a prozkoušená technologie, kterou označujeme jako knihtisk či typografii, pak po více než tři století nedošla zásadnějších změn. Podle lisu, nejvíce zřetelného symbolu výroby, dostalo nové umění později své latinské onačení – „ars impressoria“.“(2)
Petr VOIT, Encyklopedie knihy. Starší knihtisk a příbuzné obory mezi polovinou 15. a počátkem 19. století, Praha 2006.
Kamil BOLDAN, Počátek českého knihtisku, Praha 2018.
Mirjam BOHATCOVÁ, Česká kniha v proměnách staletí, Praha 1990.
Ivan HLAVÁČEK – Jaroslav KAŠPAR– Rostislav NOVÝ, Vademecum pomocných věd historických, Jinočany, 2002.
Zdeněk TOBOLKA, Kniha. Její vznik, vývoj a rozvoj, Praha 1949.
Petr VOIT, Nauka o starých tiscích, Praha 2007, dostupné online (https://sites.ff.cuni.cz/uisk/wp-content/uploads/sites/62/2016/01/Nauka-o-starých-tiscích_Voit.pdf), [citováno k 7. 4. 2020].
Odkaz na Encyklopedieknihy.cz - Kategorie: Technologie tisku