(Akademie věd České republiky)
Apóha. Nominalismus a poznání v buddhistické filosofii
ABSTRAKT: Tématem přednášky je buddhistická sémantická teorie apóha (dosl. „vyloučení [apóha] [jiného]“), která se týká problematiky univerzálií a abstraktních jsoucen. Apóha je metodicky založena na dvojí negaci, kdy například obecný termín „kráva“ odkazuje ke všemu, co není ne-krávou. Pomocí apóhy pak buddhističtí nominalisté charakterizují všechny jednotlivé krávy, aniž by připustili existenci univerzálie „kravskosti“, která naopak podle indických metafyzických realistů skutečně existuje a inherentně obsažena ve všech jednotlivých kravách. Podle buddhistických nominalistů jsou však skutečné pouze jednotliviny (svalakṣaṇa), zatímco abstraktní jsoucna jsou fiktivní, mentální koncepty, vytvořené naší myslí. Na základě těchto dvou diametrálně odlišných pozic se v Indii rozhořel mezi buddhisty a indickými ortodoxními školami jeden z nejostřejších, nejdůležitějších a nejzajímavějších sporů, jenž trval v samotné Indii 600 let.