Člověk mezi filosofií a antropologií

Příroda / Kultura
Evoluce ~ Historie
Lidské × Mimo-lidské

Konference se uskuteční 31. května – 2. června 2023 na Filozofické fakultě Univerzity Hradec Králové. Velká zasedací místnost SM4 ve 4. patře.

Adresa: nám. Svobody 331/2, 500 02 Hradec Králové

aboutabout

/~×/~×/~×/~×/~×/~×/~×/~×/~×/~×/~×/~×/~×/~×/~×/~×/~×
/~×/~×/~×/~×/~×/~×/~×/~×/~×/~×/~×/~×/~×/~×/~×/~×/~×

/~×/~×/~×/~×/~×

Středa 31.5.

Na vzťah filozofického a vedeckého prístupu k otázkam týkajúcim sa človeka sa pozrieme v kontexte tém plaču a smiechu ako špecifických výrazov človeka, ktorým sa Helmuth Plessner venoval najmä v rovnomennej knihe Lachen und Weinen (prvé vydanie z r. 1941). Plač a smiech prepájajú a zároveň vyčleňujú človeka zo živočíšnej ríše. Ich prejavy a priebehy („ako sú“) sú veľmi osobité. Hoci sú hraničnými fenoménmi, napriek tomu môžu byť aj vhodnými vodidlami pre výskum subjektivity, ako to ukazuje aj práca Helmutha Plessnera.

Budeme sledovať jednak tematickú, obsahovú líniu toho, ako Plessner s týmito otázkami pracuje – špecifickú konfiguráciu skúsenosti a správania človeka, otázku telesnosti človeka, ktorá sa pri smiechu a plači prejavuje vo svojej hraničnej podobe, zdôraznenie potreby oba výrazy človeka ako smejúceho a plačúceho analyzovať spolu a i. No bude nás zaujímať zvlášť aj Plessnerov metodický prístup, to, ako analyzuje väzby človeka na jeho prostredie a človeka k sebe samému. Plessner obohacuje možnosti filozofickej reflexie, jeho prístup je vedecky oboznámený, ale zároveň nechce byť ani reduktívny, ani špekulatívny.

V príspevku budeme čerpať aj z fenomenologických a psychologických analýz, ktoré (dobovo a tematicky) konvergujú s Plessnerovým prístupom, ako aj z príkladov z umeleckej tvorby (ako sú najmä takzvané charakterové hlavy F. X. Messerschmidta).

Německá filosofická antropologie (Scheller, Plessner, Gehlen, Heidegger) přišla ve dvacátém století se zásadní redefinicí člověka jako nedourčené a otevřené bytosti. Jako nedourčené bytosti se lidé vždy teprve stávají lidskými, performativně utvářejí sebe samé v kolektivním a sdíleném jednání. Jako otevřené bytosti nejsou nikdy uzavřené do jednou provždy dané přirozenosti. Místo toho vytváříme různé typy spojenectví nejen mezi sebou navzájem, ale zejména s dalšími nelidskými aktéry a na propojení s nimi je závislý také způsob naší existence. Jinak řečeno, lidská přirozenost se stále mění a vyvíjí. „Druh, který umí létat se liší od toho, který to neumí. Druh, který se dokáže ze zemské biosféry dopravit na jiné planety se liší od toho, který je vázán svou pozemskostí. Druh, který dokáže transplantovat orgány z jednoho jedince do druhého, se liší od druhu, který to nedokáže.“ Z tohoto hlediska patří k povaze lidského různé druhy techné ve smyslu sebeutváření a sebeproměňování. Současná mnohovrstevnatá krize, v níž se nacházíme, odkrývá lidi jako ambivalentní bytosti, které jsou na jednu stranu vázané svou ekologickou vázaností a na druhou stranu ji dokážou v různém smyslu překračovat. Posthumanistická perspektiva v této souvislosti akcentuje naši technologickou a ekologickou provázanost s nelidským, situuje lidské jednání do sítě vztahů s nelidskými aktéry a hledá nový obraz člověka, který opouští staré dualismu a otevírá se síťovému uspořádání života.

Otázka po zvláštním postavení člověka v moderní filosofické antropologii se již od dob Schelerových soustředí především na srovnání člověka s ostatními živými tvory, resp. na stanovení podstatného rozdílu mezi člověkem a ostatními živočichy. Diskuse o zvláštním postavení člověka se tak točí zejména kolem problému, čím se vlastně člověk odlišuje od ostatních živých tvorů, a zda lze člověku vůbec přiznat nějaké zvláštní vlastnosti, schopnosti či dovednosti, které by ostatní živočichové neměli. Ve svém příspěvku bych chtěl konfrontovat odpověď na tuto otázku, jak ji předkládá Yuval Noah Harari ve své knize Homo deus, s klasickými řešeními problému, která v minulém století podali Max Scheler, Arnold Gehlen, Ernst Cassirer nebo Pierre Teilhard de Chardin. Toto srovnání nejenom ukáže, že zmíněná otázka ani po sto letech od vzniku filosofické antropologie neztratila nic ze své naléhavosti a aktuálnosti, ale také, že její klasická řešení mají k této diskusi stále co říci.

Aristoteles si v aktuálne prebiehajúcej filozofickej diskusii o antropologickej diferencii udržuje pomerne centrálne postavenie. Zdá sa, že jeho spôsob uchopenia tejto témy má ešte stále potenciál prinášať na scénu zaujímavé riešenia viacerých metodologických problémov týkajúcich sa druhového určenia človeka. Vďaka rozpracovaniu idey transformatívnej koncepcie racionality, ktorú do súčasnej diskusie o antropologickej diferencii priniesol John McDowell, sa znovu otvorila otázka ako správne rozumieť odkazu Aristotelovej definície človeka ako racionálneho živočícha. Je racionalita psychickou schopnosťou, ktorá pristupuje k súboru bazálnych živočíšnych schopností (napr. k percepcii, pamäti či túžbe, ktoré človek zdieľa s inými živočíšnymi druhmi) ako nejaká dodatková časť? Je teda racionalita len ďalšia vrstva, ktorá síce ovplyvňuje a riadi, ale pritom zásadne nemení spomínané nižšie vrstvy našej animality? Alebo je to skôr tak, že racionalita je schopnosť, ktorá preniká a esenciálne mení všetky ostatné ľudské mohutnosti, ktoré vďaka jej pôsobeniu ani nemôžu mať takú povahu ako majú u ostatných živočíšnych druhov? Prvá koncepcia racionality sa zvykne označovať ako aditívna, pretože k bazálnym schopnostiam živočíchov pridáva racionalitu ako dodatkovú schopnosť. Druhá ako transformatívna, pretože podľa nej racionalita zásadným spôsobom premieňa schopnosti, o ktorých sa len mylne domnievame, že ich zdieľame s inými živočíšnymi druhmi. Za proponentov aditívnej koncepcie racionality sa v modernej debate zvyknú považovať Gareth Evans (1982) či David Velleman (2000). Za prívržencov transformatívnej vyššie spomenutí John McDowell (1994) a Matthew Boyle (2012, 2016, 2017). McDowell a Boyle sa pritom vo svojich prácach zdrojovo odvolávajú práve na vybrané myšlienky a práce Aristotela. Aký je teda odkaz Aristotela ohľadom druhového určenia človeka? Čo je diferenčnou vlastnosťou nášho druhu a k akému všeobecnejšiemu celku sa táto diferenčná vlastnosť viaže? A aký je vlastne kontext Aristotelovho uvažovania o danej téme? Vo svojom príspevku sa pokúsim zodpovedať vyššie položené otázky a zároveň ukázať, že pri objasnení kontextu Aristotelom poskytnutých definícií nášho druhu sa môže ukázať komplexnosť Aristotelovho návrhu, ktorá podľa mňa v textoch Boyle-a zaniká. Ukážem, že v Aristotelovom formulovaných definíciách človeka sa nám zachovala dvojica vhodných kandidátov na diferenčnú vlastnosť. Sú nimi racionalita a vyššia miera politickosti. Tieto druhové špecifikácie sú tým, čo v oboch Aristotelom poskytnutých definíciách vyberá náš druh zo širšieho rámca, konkrétne z pojmu živočícha, respektíve politického živočícha. V prípade prvej definície nášho druhu teda Aristoteles explanačne vyberá z animality pomocou racionality. V druhom prípade vyberá z politickej formy animality pomocou vlastnosti, ktorú označuje frázou vyššia miera (politickosti). Za pozoruhodné pritom považujem najmä to, že 1. Aristotelove texty dokladujú úzku previazanosť týchto dvoch druhových diferencií, racionality a politickosti vyššieho rádu a to, že 2. obe diferenčné vlastnosti Aristoteles netriviálnym spôsob prepája s našou schopnosťou jazyka, respektíve s vrastaním do jazykovo-normatívneho spoločenstva.

Čtvrtek 1.6.

Úsilí o nalezení odpovědi na otázku co/kdo je člověk? je jednou z ústředních a výchozích snah teoretického myšlení. Toto vymezení je totiž klíčem k veškerému tázání filosofie, vědy i teologie. Hledání univerzální definice sledovalo dvě cesty. Jednou je snaha odhalit všeobecně platné charakteristiky (a hodnoty) abstraktní „obecné“ lidskosti, druhá postupuje zdůrazněním individuality (originality) lidské bytosti. Obě předpokládají zásadní odlišnost lidského a mimolidského (přírodního) bytí, oběma potenciálně hrozí pád do pasti totalitarismu při použití. Hledání univerzální a univerzalizující definice lidství tak naráží na klíčový problém: zda je vůbec takováto ambice splnitelná (ne-spekulativně) a uskutečnitelná u bytosti, kterou v jistém smyslu charakterizuje to, že se sebou permanentně stává po celou dobu uskutečňování své existence. Modernizované biologické inspirace jsou samy diskursem. Na jedné straně stojí „fuzzy“ pohled ekologický (s rozplýváním jistoty chápání živého jedince jako skutečného jedince – wood wide web atp.). Druhá strana je více tradicionalistická (návrat k Descartovi) a na živé tvory chtě nechtě pohlíží v mnoha ohledech pohledem, který přikládá na živé bytosti antropomorfní měřítko s axiologickými důsledky. Ona jistota (axiomatičnost) dichotomie člověk – příroda postupně koroduje pod tlakem výsledků i spekulací specializovaných oborů, aniž bychom ovšem získali náhradou jistoty nové. Snad by cestou bylo i zde zkusit přece jen návrat k trojrozměrnosti systémového přístupu (struktura – funkce – vývoj) pro pokusy o postižení bio-psycho-sociální determinace.

Příspěvek představí výstupy z výzkumu realizovaného zástupci dvou na první pohled vzdálených oborů, tedy antropologie a soudního lékařství. To, co do jisté míry odlišuje lidského jedince od zástupců zvířecí říše, je mimo jiného sebevražedné jednání ve smyslu vědomé percepce sebe sama, uvědomění si konečnosti vlastního života a možnosti si smrt sám přivodit. Přestože pasivní formy suicidia lze zaznamenat i u zvířat ve smyslu podvolení se smrti v případě existenční nepřízně či fatálního poranění, sebevraždu a rozvažování o ní lze považovat za významně lidskou. Myšlenky na smrt a konečnost života jsou výhradní výsadou člověka, jsou mu vlastní, a nejenom za konkrétních vyhrocených životních situací, ale i v průběhu nekonfliktní existence a na pozadí stabilního životního zázemí se jimi zabývají lidé nejrůznějších věkových skupin, sociálního postavení, národnosti a vyznání. I přes značné celospolečenské i vědecké úsilí sebevraždy z moderní společnosti vymýtit, sebevraždy nemizí, naopak je jejich četnost v některých zemích konstantě vysoká. Autoři studie analyzovali stovky dopisů na rozloučenou v případech dokonaných sebevražd v rozmezí let 2014–2021. Dopis na rozloučenou (či dopisy v případě většího počtu psaného jedním autorem) je tím posledním, co reflektuje myšlenky, pocity, přání, potřeby i motivy jedince, který se rozhodl pro dobrovolné ukončení vlastního života, ať už z jakéhokoliv důvodu či veden jakoukoliv pohnutkou. V řadě případů jsou cenným materiálem, který je formován situací, ale i preferovanými nástroji komunikace, a který mnohé sděluje nejen o osobě pisatele, ale v kontextu i o fenoménu sebevraždy jako takovém. Příspěvek představí perspektivou zanechaných dopisů na rozloučenou náhled na základní lidské atributy v rovině jazyka, racionality, morality a dalších.

Konferenční příspěvek je rozdělen do dvou částí. V teoretické části si klade otázku, zda a za jakých podmínek lze stěžejní koncepty rozumějící sociologie Maxe Webera – především „smysl“ (Sinn) a „rozumění“ (Verstehen) – aplikovat také na zvířecí chování a dále, zda a za jakých podmínek je možné Weberovými koncepty zkoumat vztah lidí ke zvířatům jako vztah sociálních aktérů k jiným sociálním aktérům. Pro možnost budování interpretativní sociologie zvířat v intencích M. Webera je důležitý jeho posun v analytickém pojmu „smysl“ od jasně uvědomovaného smyslu k polovědomému a nevědomému smyslu, který jednající cítí. Protože porozumění jednání zvířat i lidí dosahujeme v principu stejnými prostředky – kvalitativní evidencí a její kontrolou ověřením praktickou úspěšností – popření smysluplnosti jednání zvířat lze aplikovat i na lidské aktéry. Znemožnění chápajícího vysvětlení jednání prostřednictvím interpretace subjektivního smyslu u lidských aktérů by však vedlo nejen k destrukci legitimity rozumějící sociologie, ale i ke zhroucení možnosti porozumění lidským komunikačním aktům jako takovým. Proto je teoreticky přínosnější zahrnout zvířata mezi (potenciální) sociální aktéry a spíše se zaměřit na jejich sociologicky relevantní odlišnosti od jiných – především lidských – sociálních aktérů. Druhá část příspěvku si klade otázku, do jaké míry je takovýto přístup nosným východiskem pro empirický výzkum. Na příkladu výzkumu konfliktů lidí s vlky ukazuje praktické limity tohoto přístupu. Ačkoli je docela dobře možné budovat interpretativní sociologii zvířat, ve které není potřebné rozlišovat mezi aktérstvím zvířat a aktérstvím lidí, vlci jsou takovým typem sociálních aktérů, u kterých je problematické dosahovat shody na adekvátnosti evidence smyslu, jež jejich jednání orientuje a krajně obtížné dosahovat rozvinutého vzájemného porozumění v rámci konfliktního sociálního vztahu. To sice není problémem pro sociologické vysvětlení, ale pro praktické řešení konfliktů se jedná o poměrně zásadní překážku. Interpretativní přístup však zároveň otevírá možnosti hledání takového řešení konfliktů, které přístupy apriorně odmítající smysluplné aktérství zvířat ani nepřipouští. V tom spočívá jeho praktický potenciál.

Při snaze pochopit (nejen) současného člověka nemůžeme sociální konstruktivismus a esencialismus jednoduše postavit proti sobě. Na obou „něco je“, avšak jeden s druhým nepočítá. Sociologie, věda o lidském družení (sociale) a sdílení (commune) a implikacích těchto procesů, postupem času napříč paradigmaty (alespoň v nějaké dimenzi) jen těžko představitelná právě bez sociálního konstruktivismu, v současnosti výrazně tíhne k analytické dekonstrukci mocenských východisek lidského soužití, sdružování a sdílení. Eticky těžko udržitelná deklarovaná nenormativnost disciplíny naráží na snahu sociologa přinejmenším upozorňovat na jím vnímanou mocenskou nespravedlnost. Jenže…

Je-li realita jako taková sociálně konstruovaná, pak je produktem sociální konstrukce nejen normativní řád, ale taktéž kupř. určitá (kulturně nefavorizovaná) vlastnost jedinců, pro niž se tito dostávají do teoreticky nespravedlivého postavení, vnuceného silou moci tohoto normativní řádu. Ovšem z logiky své vykonstruovanosti je pak taková vlastnost nikoli „daná“ (např. ve smyslu vrozenosti), a je tudíž sociálně re-konstruovatelná, potažmo i „léčitelná“ v zájmu zachování hodnot stojících v pozadí uvedeného normativního řádu. Jestliže by něco legitimizovalo dekonstrukci, či dokonce demontáž (ba i bourání) tohoto normativního řádu (rovněž produktu sociální konstrukce reality), byla by to nepochybně potenciální esence jedinečné lidské bytosti, již tento řád ignoruje a jejíž přirozený (nikoli „přirozený“) projev potlačuje, případně nesoulad dotyčného normativního řádu s esenciálními hodnotami.

Na sociálním konstruktivismu vystavená (a bez něho možná své raison d’être zbavená) sociologie tak vlastně nereflektovaně končí filosoficko-antropologickými, potažmo teologicko-antropologickými otázkami. To ovšem neznamená, že sociologie není kvalitním „paklíčem“ k odemykání dveří vedoucích k poznání člověka, lidského družení a sdílení. Příspěvek výše uvedenou tezi prezentuje skrze sociologickou analýzu rodinných a intimních vztahů v kontextu obecné rozpravy o nich.

Naturalismus je program, který povstal na základě úspěchu moderní vědy, zejména fyziky, při popisu přírody a využívání jejích dějů pro potřeby člověka. Důležitou částí tohoto programu se stala snaha vysvětlit lidské chování a jeho motivace na základě přírodních faktorů, respektive popis mentálních úkonů prostředky fyziky a chemie. Takový projekt ovšem vychází ze skutečnosti, že lidé sebe sama a okolní svět vnímají právě prizmatem duality, která má být překonána. Obyvatelé Západu v moderní době pojmenovávají tuto dualitu jako vztah přírody a kultury. Příroda znamená v první řadě veškerý svět mimo člověka a jím vytvořené artefakty. Kultura je naproti tomu stvořená člověkem, je to jeho vlastní domov, skrze který se zabydlil v přírodě.

Dělení na kulturu jako prostor svobody a přírodu jako prostor nutnosti se nekomplikuje jen nástupem postmodernismu v humanitních naukách, ale také v biologii. Jane Goodallová si v r. 1960 všimla fenoménu výroby a použití nástroje u šimpanzů. Postupně si naplno uvědomila, že studium šimpanzích společenstev vyžaduje nejen porozumění záměrům jednotlivých zvířat, ale přímo etnografický přístup. Některé dovednosti a tradice se totiž liší napříč šimpanzími společenstvy, což přineslo důvodné podezření, že nejsou věcí ani genetiky, ani spontánního přizpůsobení lokálním podmínkám, ale věcí kulturního přenosu. Fenomén lidoopích kultur byl přírodovědci a mnohými antropology uznán nejpozději na konci 70. let (McGrew a Tutin 1978). Od té doby se děje výzkum zvířecích kultur nejen u primátů, ale rovněž slonů, kytovců, ptáků a jiných obratlovců. Obecně se mluví o naturalistických prostředcích v oblasti metodologie, je ale nutné si uvědomit, že právě kulturní plasticita je nejlepším dokladem toho, že ani zvířecí chování není vázáno prostorem přírodní nutnosti. Moment svobody se nejlépe projevuje v okamžicích behaviorálních inovací. Je například doloženo, že šimpanzi mohou „vynalézt“ nová gesta, která mají v zásadě charakter symbolu. Jako příklad lze uvést tzv. grooming hand-clasp, kterým šimpanzi v některých tlupách začínají momenty vzájemného čištění srsti. Obor studující podobné fenomény se dnes nazývá kulturní primatologie, což je samo o sobě pěkným svědectvím o prolomení novověké distinkce přírody a kultury. Vzniká ovšem otázka, v jakém smyslu je v případě tohoto oboru ještě vhodné mluvit o naturalistickém programu.

Ve fenomenologické tradici (ovlivněné pracemi Jacoba von Uexkülla a debatou filozofických antropologů jako byli Helmuth Plessner či Arnold Gehlen) můžeme najít tvrzení, že jedním ze základních rozdílů mezi lidmi a mimo-lidskými zvířaty je to, že zatímco zvíře má druhově specifický umwelt, lidé mají přístup k určité představě světa / weltu. V tomto smyslu hovoří Martin Heidegger o zvířeti jako o bytosti chudé světem (weltarm) v kontrastu k člověku jako bytosti, která „svět tvoří“ (weltbindent). Podobně dochází Maurice Merleau-Ponty k závěru, že jazyk pomáhá lidské osobě vykročit ze svého umweltu k představě weltu. Na základě letmého pohledu na to, čím je lidský jazyk výjimečný (zejména na proces jeho osvojování si lidským jedincem) budu uvažovat o tom, co se míní touto distinkcí umwelt x welt. Ve svém vystoupení se zaměřím na příklad osvojování si znakového jazyka hluchoslepými osobami. Pokus o vysvětlení této situace založím na fenomenologické analýze interkorporeality a souvisejících jevů v kombinaci s tzv. „dialogickou epistemologií“ Ivany Markové. Ukazuje se, že předpokladem funkčního jazykového prostředí je „svět sdílených zkušeností“ (Gunnar Vege), mimo který nelze jazykové schopnosti plně rozvinout. Tato dimenze jazyka vytváří tlak na mluvčí, kteří musí svůj projev upravit tak, aby byl srozumitelný potřebám druhé strany. Jedná se tedy o projev zvláštní sebekázně tkvící v tom, že akceptuje tato omezení. Na druhou stranu jazyk do jisté míry formuje a omezuje naše spontánní vnímání. Přestože jazykové znalosti otevírají člověku velké možnosti, je třeba upozornit, že s sebou nesou i značná omezení. Můžeme tedy tvrdit, že primárním účelem vytvoření onoho „weltu“ je omezit náš svět na smysluplný celek umožňující praktickou orientaci a efektivní komunikaci? Zdá se ale že např. moderní věda tvoří svět(y), které se zcela vymykají z rámce toho, co lze zakoušet smysly a „na co se dá ukázat“. Právě takovou představu vyvolává novodobá kritika některých zejm. ekologicky orientovaných autorů vůči zakladatelům moderní vědy (Galileo Galilei, René Descartes…), která jim vyčítá, že vytrhli člověka z jeho žitého světa. Možným závěrem ovšem je, že je dost dobře možné, že nakolik jsou lidé lidmi (jsme-li skutečně „světatvůrci“), jedná se o důsledek naší přirozenosti, který je stejně logický jako nevyhnutelný.

Michael Tomasello a jeho spolupracovníci spopularizovali filozofický koncept “zdieľanej intencionality” (ZI) v rámci kognítivnych vied. V ich podaní odkazuje k schopnostiam kooperatívne zdielať pozornosť, informácie, zámery, apod. Okrem iného, Tomasello v jeho súčasných textoch argumentuje, že ZI je azda najlepší kandidát na antropologickú diferenciu (AD): ZI je jedinečne ľudská schopnosť a je predpokladom ďalších jedinečne ľudských schopností, ako je kultúrny prenos, normatívna kognícia, jazyk, morálka apod. ZI má v rámci ontogenézy maturačný režim, ktorý v istom bode vývinu “transformuje” schopnosti individuálnej intencionality, ktoré podľa Tomasella biologicky zdieľame s najbližšími príbuznými –vyššími primátmi. Tomasellov rámec je stimulujúci, ale čelí kritike i z radov jeho blízkých spolupracovníkov. Konkrétne, Henrike Mollová súhlasí, že ZI je skvelý kandidát na AD. Súčasne argumentuje, že Tomasellov prístup nie je konzistentne/dostatočne transformatívny. Ľudská forma života je skrz-naskrz kooperatívna-kultúrna, ľudský jedinec sa do nej rodí a od počiatku sa na ňu adaptuje. Schopnosti ZI (ich postupný vývin v prostredí „podporovateľov“ vykazujúcich ZI) umožňuje jedincovi adaptovať sa na a ďalej reprodukovať práve túto formu života. ZI je preto fundamentálnou formou kognície a učenia. Mollová implikuje, že ZI v zárodku modifikuje formu nášho intencionálneho operovania “across the board”, vrátane kognície (a cielenej činnosti) zameranej na fyzikálne prostredie. Naznačuje tiež, že práve preto je ZI serióznym kandidátom na AD. A argumentuje, že Tomasellova koncepcia “zdieľaných schopností individuálnej intentiocanity + špecifických schopností ZI” nedokáže tento zásadný moment adekvátne zachytiť. Mollova okrem toho uvádza vlastné experimentálne štúdie ako údajnú podporu favorizujúcu jej chápanie transformatívneho potenciálu ZI. V príspevku predstavím Mollovej argumentáciu a experimentálnu evidenciu. A budem argumentovať, že Tomasello konzistentne hájí transformatívnu koncepciu ZI, ktorá je v istých aspektoch kompatibilná a v iných plausibilnejšia než Mollovej alternatíva. Budem tiež argumentovať, že experimentálna evidencia Mollovej nefavorizuje jej vlastnú transformatívnu koncepciu. Konečne, vyvodím z daného sprou pár systematických záverov pre širšiu debatu medzi tzv. aditívnymi a transformatívnymi koncepciami AD.

Pátek 2.6.

Tématem přednášky bude problematika znakového jazyka se zřetelem k antropologické diferenci v 19. století. Klíčová otázka bude znít, na jaké straně antropologické diference (lidské nebo animální) se v dotyčném období ocitají neslyšící používající znakový jazyk? Mezi autory, na které se zaměříme především, budou například Edward Tylor a Garrick Mallery.

Oděv představuje zdánlivě nenápadné, ale přesto klíčové téma filosofické antropologie. Leží totiž na hranici mezi přírodou a kulturou: Na jedné straně je oděv paradigmatickou kompenzací deficientní lidské přirozenosti, které chybí srst či peří, tedy jedním z prvních a nejvlastnějších artefaktů. Na druhé straně kunsthistorikové dobře vědí z tisícileté tradice aktového malířství, že ani neoděné tělo není prosté stylizace, není „přirozené“, ale doslova se nosí v souladu s dobovou módou. Je tedy oděv jen vnějším doplňkem těla, nebo je už jakoby vždy uvnitř, takříkajíc pod kůží každého z nás? V návaznosti na hlavní myšlenky antropologie Helmutha Plessnera můžeme ovšem oděv představit přímo jako hranici, která konstituuje živou bytost jako takovou, což se v případě lidské „excentrické pozicionality“ děje jako prostředkující syntéza vnějšího objektivního světa, psychického vnitřního světa a sociálního světa sdíleného. Nosnost této poněkud abstraktní teoretické koncepce se pokusíme demonstrovat na případu tolik kontroverzní součásti západního ženského oděvu, jakou je korzet.

Příspěvek bude reagovat na monografii Homo Natura: Nietzsche, Philosophical Anthropology and Biopolitics (2020) současné akademičky Vanessy Lemm zabývající se Nietzscheho snahou „přesadit člověka zpět do přírody“, tzn. chápat jej jako veskrze přírodní organismus nikterak nepřekračující přírodu a nijak od ní bytostně rozdílný. Reakce bude směřovat především na jednu z hlavních tezí knihy, podle níž tato Nietzscheho snaha otevírá možnost nového, post-antropocentrického pohled na člověka a jeho místo v přírodě – pohledu, v jehož centru již nestojí člověk, nýbrž život sám, resp. kontinuum života, jež se ztělesňuje v lidském druhu, a jehož je lidský druh nedílnou součástí po boku ostatních organismů. Nietzscheho učení o homo natura tak podle Lemm ohlašuje příchod současného post-humanismu vyznačujícího se právě snahou vytvořit ne-antropocentrický pohled na člověka, přírodu a svět coby filosofický prostředek v boji s klimatickou krizí a obrany práv ne-lidských organismů. Příspěvek bude tuto tezi doplňovat o Heideggerovu interpretaci Nietzscheho myšlenky nadčlověka podanou v sérii přednášek zachycených v knize Co znamená myslet?, v níž je nadčlověk chápán jako ideál lidstva schopného zodpovědně převzít moc plynoucí z technického přetváření země. Bude se snažit ukázat, že toto Heideggerovo čtení může dodat interpretaci Lemm ještě další směr než ten, který ona sama nastiňuje v závěru své knihy (v odkazech na současné post-humanistické myslitelky), a to ten, že může konkretizovat, k čemu má vést ona Nietzscheho „renaturalizace“ člověka zachycená v pojmu homo natura – právě ke vzniku takového pojmu lidství, jež by, po vzoru procesuální, neustále sebe sama překonávající, podstaty života, udával lidstvu směr k ideálu nadčlověka pochopenému heideggerovsky jako schopnost zodpovědné planetární nadvlády. Příspěvek tak bude pokusem o formulaci způsobu, jakým může Nietzscheho filosofická antropologie potenciálně přispět k současným diskusím okolo klimatické krize.

Prožije-li člověk psychedelický zážitek, projde bytostnou transformací. Tato přeměna jeho dosavadního náhledu na život je nevratná. Fenomén zakoušené psychedelie (doslova „vyjevení mysli“) stojí na pomezí filosofického zkoumání a antropologického bádání. Filosofie může zkoumat jazyk, kterým promlouvá sama fysis (gnostik by možná řekl sám bůh), může se zamýšlet nad projevem a proudem vědomí, které je nahlédnuto a prožito, může tematizovat pobyt člověka, který se změní, neboť v psychedelickém zážitku dojde k manifestaci ega, smrti i ne-hranic poznatelného, může rozjímat nad etickými hledisky užívání či přijímání látek měnících vědomí, psycholog pak může zkoumat, co se děje s naší myslí během tohoto fenoménu. Antropolog může bádat, jaké rostliny tento psychedelický zážitek zprostředkují, může se zamýšlet nad nově nalezeným (sociálním i kulturním) postavením člověka v řádu věcí, může mapovat kulturní fenomény, které vznikly nebo dokonce vyrůstají z podstaty vyjevování mysli, a konečně v rovině (filosofické) antropologie může zkoumat „řeč“ (logos), kterou k nám psychedelika promlouvají.

O výše popsané se snažil také filosof a etnobotanik Terence McKenna (1946 – 2000), americkou odbornou veřejností nazývaný Koperníkem vědomí. Stál na pomezí filosofie, biologie, psychologie a antropologie a podrobil psychedelický zážitek bohatému introspektivnímu i extrospektivnímu zkoumání. Právě psychedelický fenomén vyjevuje nové otázky a nové pohledy na to, kým je (nebo by mohl být) člověk, a to zejména v korelaci s robustní technologickou revolucí, která změnila tolik zažitých kulturních vzorců a možná i samu bytostnou rovinu, do které se člověk rodí. Pro McKennu byla technologie logem neprobuzené mysli, načež navrhoval kvalitativně rozvíjet psychedelický fenomén a kvantitativně pracovat s technologií v lidských rukách.

Ráda bych se ve svém příspěvku podělila s účastníky konference o poznatky a závěry McKennových zkoumání (což je záměrem mé disertační práce), zároveň bych ráda poukázala na vynikající český výzkum na poli psychedelie, který patří v Evropě k jednomu z nejlepších. Jsem přesvědčena, jako člověk, filosof i jako antropolog, že v dobře vedené psychedelii se může skýtat cesta, jak mluvit o podstatě lidství v době, ve které často nepromlouvá člověk sám, ale jakýsi techno-logos. Možná, že v samé podstatě slova technologie se skrývá nejedna odpověď o člověku 21.století.

Mnoho vlastností živočichů má smysl, který si jen vzácně uvědomujeme – slouží k jasnému odlišení příslušníků různých druhů, aby nedocházelo k mezidruhovému křížení. Nám lidem to připadá nezvyklé, protože nás se to netýká – lidský druh je dnes zcela izolovaný a nemá se s kým křížit. Ještě velmi nedávno to ale bylo jinak a na Zemi žilo několik různě příbuzných druhů lidí s komplikovanými ekologickými i genetickými (a tedy i sexuálními) vztahy. My dnes ve skutečnosti nejsme tak docela Homo sapiens, ale právě potomci této složité minulosti.

Na kulturní a biologickou evoluci se často pohlíží jako na dvě zcela odlišné a samostatné oblasti, z nichž každá má svou vlastní procesuální dynamiku, zdroje variability a specifický typ dědičnosti. Je tomu však skutečně tak? Nebo je tento pohled pouze konceptuální ozvěnou genocentrického paradigmatu převládajícího v druhé polovině minulého století? Má vůbec smysl nahlížet na evoluci kultury a biologickou evoluci jako na dva odlišné procesy? Nebo je kultura spíše součástí biologického aspektu naší existence - a naopak? Příspěvek zkusí pracovat s myšlenkou kulturní a biologické evoluce jako dvou obecně propojených jevů, které se mohou vzájemně silně ovlivňovat (zdola nahoru i shora dolů), ale ani jeden z těchto procesů nelze považovat za jednoznačně primární. Za hlavní pojítko mezi těmito dvěma typy evoluce se pak budou považovat epigenetické buněčné procesy a jejich dědičnost, které se ve stručnosti pokusím představit.

Pokud si klademe otázku „lidské přirozenosti“ v kontextu teorií biologické evoluce a vývoje člověka, je otázkou, zda a v jakém časovém horizontu ji budeme chápat jako (evolučně) ustálenou. Buď 1. budeme chápat biologickou a kulturní evoluci člověka jako v principu oddělenou, nebo 2. budeme předpokládat, že kultura může různými způsoby vstupovat jako faktor do evoluce člověka. V druhém případě lze zvažovat několikerou rovinu evolučního ustanovení lidských kognitivních funkcí – rovinu:

1. ryze darwinisticky jen biologickou,
2. koevoluce a kultury (např. teorie autodomestikace člověka),
3. epigenetické fixace některých fenotypových změn,
4. vlivu kultury na raně postnatální individuální ontogenezi,
5. sociálního učení kultury (v širším slova smyslu),
6. sociálního učení jazyka.

V prvém případě budeme přirozenost chápat jako kdysi ustanovenou a jen variabilně pojmenovávanou různými kulturními systémy. V druhém případě je přirozenost evolučně-dynamická. Tomu by vyhovovaly hypotézy typu Jaynese či Eliase. V případě dynamičnosti lidské přirozenosti, tj. její proměny v rámci koevoluce genů a kultury, popř. epigenetickou fixací některých kulturních institucí apod., je otázkou, zda a do jaké míry jsme schopni se „vracet“ k jejím dávnějším a hlubším vrstvám. Tato otázka vystupuje přinejmenším v trojím významu: 1. ve smyslu badatelském, tj. zda jsme schopni pronikat interpretativně do prožitku niternosti minulých dob či jiných kultur; 2. aktérsky, tj. zda jsme schopni se ve svém sebeprožívání „zbavovat“ kultury; 3. zda v aktérské rovině jsme toho schopni v běžných sociálních situacích či v situacích psychicky výjimečných, nebo biochemicky ovlivněných. V aktérské rovině se tak otevírá otázka, zda může vznikat napětí mezi přirozeností (např. „původní“ instinkty) a kulturou, a zda toto napětí může být při prožívání některých situací pro člověka stresující či zraňující.

V reakci na institucionalizaci, medicínskou a paternalistickou kontrolu porodů spojenou s nadužíváním technologií a farmak vzniklo hnutí za přirozený porod, které zdůrazňuje práva a psychologické potřeby žen a dětí a význam jejich aktivní účasti na porodu. V 70. letech se stalo výrazným celosvětovým hnutím, jehož působení trvá dodnes. Samotný proces porodu lze primárně považovat za normální fyziologický děj. Definice normálního porodu jsou různé, např.: „Normální porod je takový, který začne a postupuje spontánně a při němž žena porodí dítě i placentu ve svém vlastním rytmu, svým vlastním úsilím a bez vnějších zásahů. Dítě po normálním porodu zůstává s matkou v úzkém kontaktu a tvoří nedělitelnou jednotku.“ (European Network of Childbirth Associations) V rámci různého sociokulturního kontextu byly a jsou však považovány za normální a běžné různé zásahy do porodního procesu. Po tisících letech kulturního podmiňování a kontroly porodu člověka jen málokdo ví nebo si umí představit, jak může vypadat skutečně nerušený porod, reflexivní vypuzení plodu. Nejvyšší míra zásahů do porodu následovala po jejich institucionalizaci a rozmachu technologií. Moderní výzkum však zároveň umožňuje poznávat základní procesy, potřeby a podmínky porodního procesu a také vliv různých intervencí. Řada rutinních medicínských zásahů přetrvává i přes jejich prokazatelnou škodlivost. Z celosvětového pohledu je velmi výrazným faktem, že jen velmi malá, statisticky nevýznamná, část porodů proběhne díky vlastnímu neurohormonálnímu řízení. Většina porodů proběhne buď císařským řezem nebo pomocí umělých hormonů, především oxytocinu. V následujících generacích je epigeneticky utlumena produkce těchto hormonů, nazývaných také jako hormony lásky, s výraznou rolí ve vztazích. Z historicko-evolučního pohledu se jedná o zcela výjimečnou bezprecedentní situaci. Mezi podmínkami zvyšujícími pravděpodobnost pro hladký přirozený porod je minimum stresu a stresových hormonů, které fungují jako antagonista k oxytocinu, a u člověka také minimum stimulů pro neokortex. Jev neokortikální inhibice znamená, že aktivita předního mozku brzdí funkce starších částí mozku, které řídí proces porodu. Tedy i světlo, otázky, mluvené slovo, snaha o „civilizovanou sebekontrolu“ svých projevů a chování u porodu, pocit pozorování apod. mohou výrazně brzdit/komplikovat porod. Předporodní příprava, která se soustředí na memorování faktů a stimulaci neokortexu také nebude vést ke kýženému výsledku. Je rozdíl poslechnout tělesné a instinktivní pocity, jednat pudově a následovat doporučení odborníků. Naštěstí se zdá, že ve vhodných podmínkách jsou instinktivní a reflexivní schopnosti spojené s rozmnožováním dobře funkční a takzvaně vybavitelné.


Člověk jako sebedestruktivní, autotraumatizující se tvor, z pohledu porodní asistentky
Trauma = stres?
Biologie – Fyziologie stresu člověka – versus u zvířat
Stres v těhotenství – míra kortizolu
Bujení prenatální diagnostiky
Porod
Antagonismus oxytocin x adrenalin
Neokortikální inhibice – vliv sebekontroly „civilizované ženy“, neokortex stimulující druhy předporodní přípravy
Porod jako součást sexuálního života, traumatizace žen a dětí/rodin Oddělování dítěte od matky versus bonding
– Kortizol, míra hladiny stresu do života
– Trauma – nejen to zlé, ale i to dobré, co chybí – Gabor Maté
Vliv na evoluci – nepotřebujeme hormony lásky?
Epigenetika – Michel Odent, Budoucnost homo sapiens

Konference je součástí řešení grantového projektu Grantové agentury České republiky (GA ČR): Nové kontexty filozofické antropologie: Hledání antropologické diference mimo dichotomii příroda/kultura (23-05374S)